Ruchomy czas pracy
Co to jest?
Pracodawca wyznacza przedziałami godziny, w których pracownicy są zobowiązani rozpocząć pracę, a pracownicy sami decydują każdego dnia, na którą godzinę przyjdą. W praktyce przedziały te wynoszą najczęściej 1-2 godziny, czyli np. praca w firmie rozpoczyna się w godzinach 8.00-10.00 i kończy w godzinach 16.00-18.00. Wyznaczając te przedziały, pracodawca wskazuje jednocześnie godziny, w których wszyscy pracownicy muszą być obecni w pracy.
Niektóre firmy pozwalają pracownikom decydować nie tylko o tym, na którą godzinę przyjdą do pracy, ale także, ile czasu spędzą w niej danego dnia (zob. równoważny czas pracy).
Główny beneficjent
Wszyscy pracownicy, bez względu na wiek czy sytuację rodzinną. Bardzo duże udogodnienie dla rodziców dowożących dzieci do szkoły, a także dla osób, które prowadzą aktywny tryb życia, np. lubią zaczynać dzień od wizyty na siłowni lub na basenie.
Korzyści
Dla pracodawcy | Dla pracownika |
---|---|
|
|
Charakter prowadzonej działalności, ewentualne ograniczenia
Rozwiązanie do wdrożenia w większości firm, najczęściej stosowane jednak w przypadku pracy dziennej, biurowej.
Trudne do wprowadzenia w systemach pracy zmianowej, np. na produkcji, a także w małych firmach usługowych czy handlowych, gdzie pracownicy muszą być dostępni dla klienta w określonych godzinach.
Koszty
Koszty związane z dłuższym czasem pracy firmy – np. większe wydatki na ogrzewanie, oświetlenie, ochronę.
Ryzyka
- Problemy z ewidencjonowaniem czasu pracy
- Możliwość nadużyć ze strony pracowników.
- Trudności z organizacją spotkań – w godzinach porannych i pod koniec dnia pracy część pracowników może być nieobecna.
- Poczucie nierównego traktowania w sytuacji, gdy tylko część pracowników może korzystać z ruchomego czasu pracy.
- Problemy w komunikacji pomiędzy pracownikami pracującymi w różnych godzinach.
Rekomendacje
- Wprowadzenie rejestracji czasu pracy.
- Ustalenie zasad, wpisanie ich do regulaminu pracy.
- Uwzględnienie zapisów o możliwości korzystania z ruchomego czasu pracy w umowach o pracę.
- Organizacja ważnych spotkań zespołu wyłącznie w czasie, gdy wszyscy pracownicy są zobowiązani do obecności w pracy.
- Wykorzystanie tej praktyki w promocji wizerunku pracodawcy.