Grupowe ubezpieczenie na życie
Co to jest?
Ubezpieczenie grupowe na życie jest zawierane przez pracodawcę z towarzystwem ubezpieczeniowym, a jego celem jest ochrona życia i zdrowia pracowników. Polisa ta ma charakter imienny, tzn. zawiera stale aktualizowaną przez pracodawcę listę pracowników objętych ochroną ubezpieczeniową.
Polisy grupowe zapewniają dodatkowe wsparcie finansowe w różnych sytuacjach życiowych, zarówno radosnych, np. narodziny dziecka, jak i trudnych, takich jak: wypadki, ciężkie choroby, pobyt w szpitalu czy operacja. Niektóre pakiety obejmują również swym zakresem najbliższą rodzinę pracownika, np.: umożliwiają wypłatę jednorazowego świadczenia z tytułu ciężkiego zachorowania dziecka czy małżonka lub pozwalają na szybką wypłatę pieniędzy, jeżeli któryś z członków rodziny ulegnie nieszczęśliwemu wypadkowi.
Osoby objęte ubezpieczeniem mają zwykle do wyboru kilka jego wariantów, w zależności od wysokości sumy ubezpieczenia, wieku ubezpieczanego pracownika oraz liczby umów dodatkowych oferowanych wraz z polisą. Polisa jest zawierana na czas określony (1 rok) z automatycznym przedłużeniem na następny rok za zgodą pracodawcy i ubezpieczonego.
Ubezpieczenia grupowe mogą mieć charakter ubezpieczeń:
- sponsorowanych, kiedy składki w całości opłaca pracodawca,
- dobrowolnych, kiedy składki są potrącane przez pracodawcę z pensji pracownika,
- mieszanych, kiedy podstawowy zakres ubezpieczenia opłaca pracodawcy, a resztę – pracownik.
Suma ubezpieczenia może być oferowana w kwocie stałej lub proporcjonalnej do wysokości wynagrodzenia pracowników.
Główny beneficjent
Wszyscy pracownicy, choć szczególnie doceniają to świadczenie pracownicy będący rodzicami.
Korzyści
Dla pracodawcy | Dla pracownika |
---|---|
|
|
Charakter prowadzonej działalności, ewentualne ograniczenia
Grupowe ubezpieczenia na życie zawierają przede wszystkim duże i średnie przedsiębiorstwa. Niektórzy ubezpieczyciele wskazują minimalną liczebność grupy potrzebnej do zawarcia ubezpieczenia, np. 8 osób, co praktycznie wyklucza firmy mikro.
Koszty
Koszty grupowego ubezpieczenia na życie z punktu widzenia pracodawcy będą zależeć od przyjętego rozwiązania. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych (opłacanych przez pracowników) pracodawca nie ponosi nawet kosztów administracyjnych, ponieważ zwykle osoba odpowiedzialna za kontakty z ubezpieczycielem - przesyłanie mu co miesiąc aktualnej listy pracowników, informowanie nowych pracowników o możliwości przystąpienia do ubezpieczenia - ma zawartą z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę zlecenie.
W przypadku ubezpieczeń mieszanych lub sponsorowanych koszty pracodawcy będą uzależnione od wysokości składki, na którą będą miały wpływ m.in. liczba pracowników objętych ubezpieczeniem oraz zakres ubezpieczenia.
Pracodawca finansuje ubezpieczenie ze swoich środków obrotowych i wydatki na ten cel może zaliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Część składki finansowanej przez pracodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wysokość tej składki stanowi również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.