Jakie specyficzne uprawnienia ma telepracownik?
Telepracownik korzysta z takich samych uprawnień jak ogół zatrudnionych, a fakt wykonywania przez niego pracy zdalnej nie może być przyczyną jego dyskryminacji. Pracownik powinien mieć dostęp do pomieszczeń zakładu pracy oraz możliwość korzystania z funduszu socjalnego i kontaktowania się z innymi pracownikami. Kontrole pracodawcy w domu telepracownika mogą się odbywać jednie za jego zgodą.
Kontrola wykonywania pracy w domu telepracownika
W przypadku wykonywania pracy w domu kontrola pracodawcy jest możliwa tylko za uprzednią zgodą telepracownika wyrażoną a piśmie lub w formie elektronicznej. Kontrola ta może jednak dotyczyć tylko 3 sfer: wykonywania pracy, kwestii związanych z użytkowaniem sprzętu powierzonego pracownikowi (instalacja, inwentaryzacja, konserwacja, serwis lub naprawa) oraz bhp. Pierwsza kontrola w obszarze bhp na wniosek pracownika powinna zostać przeprowadzona jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania telepracy.
UWAGA
Sposób prowadzenia kontroli przez pracodawcę powinien zostać dostosowany do miejsca jej wykonywania i nie powinien naruszać prywatności telepracownika i jego rodziny oraz nie może utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych, w sposób zgodny z ich przeznaczeniem.
Równe traktowanie telepracowników
Telepracownik na takich samych zasadach jak reszta załogi może przebywać na terenie zakładu pracy, może kontaktować się z innymi pracownikami oraz korzystać z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy oraz z prowadzonej przez niego działalności socjalnej.
Zgodnie z przepisami telepracownik nie może być też traktowany mniej korzystnie niż pozostali zatrudnieni przy takiej samej lub podobnej pracy w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu oraz dostępu do szkoleń. Również sam fakt podjęcia lub odmowy podjęcia telepracy nie może być powodem do jakiejkolwiek dyskryminacji.
Podstawa prawna:
- art. 6714, art. 6715, art. 6716 Kodeksu pracy.