Zatrudnianie pracowników w formie telepracy
Wprowadzenie telepracy wymaga albo zawarcia porozumienia ze związkami zawodowymi, albo wydania przez pracodawcę regulaminu po konsultacji z przedstawicielami pracowników. W regulaminie powinny zostać określone warunki stosowania telepracy. Wykonywanie telepracy przez konkretne osoby może z kolei następować w oparciu o zapisy umowy o pracę, albo na mocy porozumienia zmieniającego warunki pracy.
Zasady wprowadzania telepracy
Telepraca polega na wykonywaniu regularnie pracy poza zakładem pracy i przekazywaniu pracodawcy wyników tej pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jest to nietypowa forma zatrudnienia, dlatego jej wprowadzenie zostało obwarowane specjalnymi warunkami. Po pierwsze, należy stworzyć porozumienie lub regulamin określający warunki jej stosowania, a po drugie, dokonać odpowiednich zmian w umowach o pracę.
Jeśli u pracodawcy działają organizacje związkowe, to konieczne będzie zawarcie z nimi porozumienia ustalającego zasady stosowania telepracy, jednak gdyby uzgodnienie porozumienia ze wszystkim zakładowymi organizacjami związkowymi nie było możliwe, to wystarczy jego treść uzgodnić z organizacjami reprezentatywnymi w rozumieniu przepisów dotyczących układów zbiorowych pracy. Te dwa etapy negocjacji pracodawcy ze związkami mogą jednak trwać tylko 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia. Jeśli w tym terminie nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca wydaje regulamin stosowania telepracy, uwzględniając w jego treści ustalenia ze związkami, do których udało się dojść w trakcie rozmów.
UWAGA
Gdy w firmie nie działają związki zawodowe, pracodawca od razu wydaje regulamin stosowania telepracy, a jego treść powinien jedynie skonsultować z przedstawicielami pracowników wybranymi w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Uzgadnianie telepracy z pracownikami
Wprowadzenie telepracy następuje w umowie o pracę, co może mieć miejsce zarówno przy jej zawieraniu z nowym pracownikiem, jak i w trakcie zatrudnienia. Zmiana statusu pracownika na telepracownika w trakcie trwania stosunku pracy może nastąpić na mocy porozumienia stron zawartego zarówno z inicjatywy pracownika, jak i pracodawcy. Przepisy podkreślają przy tym, że pracodawca powinien w miarę możliwości uwzględnić wniosek pracownika.
UWAGA
Nie jest możliwe powierzenie wykonywania telepracy na podstawie art. 42 § 4 k.p., czyli na 3 miesiące w roku kalendarzowym z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
Zatrudnienie w formie telepracy wymaga rozszerzenia informacji o podstawowych warunkach zatrudnienia wręczanej wszystkim zatrudnionym w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o 2 ważne informacje: określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, w strukturze której będzie się mieściło stanowisko telepracownika oraz wskazanie osoby/organu odpowiedzialnego za współpracę z telepracownikiem i upoważnionego do wykonywania kontroli w miejscu wykonywania pracy.
UWAGA
Jeśli telepraca jest wprowadzana w trakcie zatrudnienia, to informacje powyższe powinny zostać przekazane pracownikowi najpóźniej w dniu rozpoczęcia wykonywania pracy w formie telepracy.
Podstawa prawna:
- art. 29 § 3, art. 675, art. 676, art. 677, art. 6710, art. 24125a Kodeksu pracy.