Drukuj

Z przywiązania do wartości – Shell Business Operations

Działające od 2006 r. Shell Business Operations Kraków to strategiczna jednostka grupy Royal Dutch Shell odpowiedzialna za prowadzenie operacji biznesowych firmy z zakresu m.in. finansów, księgowości, zaopatrzenia, HR, zakupów i obsługi klienta. Tworzy ją międzynarodowy zespół 2100 specjalistów, reprezentujących 30 narodowości i pracujących w 17 językach.

Dobre samopoczucie pracowników oraz równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym są ważnymi elementami kultury pracy w Shell. Zasada work-life balance ma w firmie długą tradycję.
Można powiedzieć, że definiujemy work-life balance poprzez akcje, które podejmujemy – wyjaśnia Katarzyna Cyran, specjalista ds. rekrutacji w Shell Business Operations.

Zmęczenie nie sprzyja pracy

Globalne programy rozwoju zawodowego Shell to bardzo dobre narzędzia. Dodatkowo to, jakie akcje zostaną ostatecznie podjęte, ustalają wspólnie osoby zatrudnione w dziale HR z reprezentacją pracowników. Efektem tego podejścia jest różnorodność działań adresowanych do różnych grup pracowniczych i odpowiadających na szerokie potrzeby.

W centrum zainteresowania Shell jest zdrowie i dobra kondycja pracowników, dlatego firma uruchomiła program Be Well, który umożliwia m.in. umawianie się za pośrednictwem specjalnej platformy na bezpłatne badania (np. ciśnienia, poziomu cholesterolu, indeksu BMI). Na miejscu, w siedzibie firmy, dostępny jest również lekarz, a wszystkim pracownikom przysługuje prywatna opieka medyczna. Ponadto Shell promuje wśród pracowników zdrowy styl życia i odżywiania się. Mogą oni np. uczestniczyć w szkoleniach dotyczących zbilansowanej diety oraz w warsztatach gotowania ze zdrowych produktów. W każdy poniedziałek w firmie dostępne są owoce (nieodpłatnie) oraz świeżo wyciskany sok (za 1 zł).

W ramach globalnego programu Resilience Shell wspiera pracowników w radzeniu sobie z różnego typu obciążeniami psychicznymi, np. stresem czy zmianami, uczy stosowania technik relaksacyjnych, pozytywnego nastawienia do rzeczywistości, a także poszukiwania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Zatrudnieni w firmie w czasie pracy uczestniczą w zajęciach rozwojowych prowadzonych przez trenerów wewnętrznych, a w przerwie lunchowej wykonują pod okiem instruktorów ćwiczenia, które pomagają im rozluźnić mięśnie. Firma zachęca też do korzystania z przysługującego pracownikom urlopu. W specjalnych akcjach promocyjnych pokazuje, że warto się oderwać od pracy, nabrać dystansu, odpocząć. – Mamy świadomość, że nasza organizacja nie będzie działać efektywnie, jeśli nasi pracownicy będą przemęczeni – mówi Katarzyna Cyran.

W czasie przerw w pracy do dyspozycji pracowników są pokoje relaksu, gdzie czekają na nich piłkarzyki, bilard, konsole do gier, wideo i książki, a także miejsca do medytacji czy wyciszenia się przy spokojnej muzyce. W biurze jest także kilka pokoi wellness wykorzystywanych głównie przez karmiące mamy. W budynku mieści się nowoczesny fitness club, który oferuje m.in. masaże szyi.

Dla sportowców, rodziców i cudzoziemców

W profilaktyce zdrowotnej ważną rolę odgrywa aktywność fizyczna, dlatego pracownicy Shell mogą uczestniczyć w zajęciach sportowych (karta MultiSport Benefit). W firmie działa grupa biegaczy, która bierze udział w lokalnych imprezach biegowych. Zespół piłkarski złożony z przedstawicieli Shell Business Operations Kraków występuje w Biznes Lidze i uczestniczy w jednej z największych biznesowych rozgrywek piłkarskich w Polsce. Firma dofinansowuje także drużynę siatkówki oraz zajęcia jazdy konnej.

W krakowskiej jednostce działa specjalna sieć zrzeszająca rodziców, której celem jest wzajemne wspieranie się w pełnieniu funkcji matek i ojców, wychowywaniu dzieci oraz w powrocie do pracy po przerwie związanej z pojawieniem się dziecka w rodzinie. Uczestnicy sieci regularnie się spotykają, biorą udział w wykładach i warsztatach, np. poświęconych tematyce wychowania bez karania, zdrowego snu, asertywności czy fotografowania dzieci. Rodzice sami zgłaszają pomysły, a Shell bierze na siebie finansowanie i organizację tych działań. W firmie nie ma problemów z wykorzystaniem urlopu macierzyńskiego czy wychowawczego. Stosuje się przy tym zasadę równego traktowania kobiet i mężczyzn – np. panowie zachęcani są do korzystania z urlopów rodzicielskich. Po urlopie firma zapewnia pracownikowi powrót na to samo lub równorzędne stanowisko.

Dużym wsparciem z perspektywy work-life balance, nie tylko dla młodych rodziców, są elastyczne godziny pracy. W niektórych obszarach możliwa jest także praca zdalna. Pracownicy mogą pracować całkowicie lub częściowo z domu.

Poczucie bezpieczeństwa zapewniają pracownikom praktyki dotyczące postępowania w sytuacjach losowych, np. choroby w rodzinie czy poważnych kryzysów osobistych. Zatrudnieni w Shell Business Operations mogą skorzystać m.in. z pracy na część etatu, pracy zdalnej, elastycznych godzin pracy lub bezpłatnego urlopu. Mogą też liczyć na wsparcie finansowe.

Shell Business Operations dba także o dobre samopoczucie dużej grupy obcokrajowców, którzy pracują w krakowskim biurze firmy. Zachęca ich do udziału w spotkaniach integracyjnych, podczas których wymieniają się swoimi doświadczeniami związanymi z funkcjonowaniem w innej kulturze.

Tak dla wolontariatu

Firma stwarza także warunki do realizowania potrzeb związanych z zaangażowaniem społecznym. Wiosną organizuje wspólne sadzenie drzew, w okresie świątecznym pomaga pracownikom w udziale w Szlachetnej Paczce. W ramach programu Bezpieczne Szelki pracownicy Shell razem z policjantami prowadzą zajęcia dla uczniów szkół podstawowych i ich rodziców, jak bezpiecznie zachowywać się na drodze. Od kilku lat są także ambasadorami Earthwatch – globalnej organizacji prowadzącej badania dotyczące ochrony środowiska, dziedzictwa narodowego oraz warunków życia na świecie. – Co roku kilkoro naszych pracowników uczestniczy w wyjazdach na projekty realizowane w tak odległych zakątkach świata jak Borneo, Indie czy Kenia – opowiada Katarzyna Cyran. – Pozwala im to zdobyć nowe kompetencje i spojrzeć na świat z innej perspektywy.

Równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym w Shell Business Operations pozwala także zachować odpowiednie podejście do procesu rekrutacji. Podczas assessment centre oceniane są m.in. umiejętność radzenia sobie w pracy pod presją czasu i wyników oraz umiejętnoś

utrzymywania równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Szczególną uwagę zwraca się na tę ostatnią kompetencję przy ocenie kandydatów na menedżerów, bo ich postawy mają wpływ na resztę zespołu.

Shell co roku bada satysfakcję z pracy swoich pracowników w analizie Shell People Survey. Ankiety zawierają m.in. pytania dotyczące możliwości zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym oraz odczuwanej w pracy presji. Jeśli w jakimś dziale zaobserwowana zostanie niekorzystna zmiana w work-life balance, menedżer jest zobowiązany przedstawić konkretne działania, które doprowadzą do poprawy sytuacji. – Praca jest częścią naszego życia, dlatego robimy wszystko, by była dla naszych pracowników źródłem satysfakcji i zadowolenia, elementem, który dopełnia ich życie, nadaje mu sens – definiuje podejście Shell Business Operations Katarzyna Cyran.

 

Sprawdź swój work-life balance

Poleć znajomemu

logo_ue.jpg

Niniejsza strona internetowa jest wspierana w ramach Programu Unii Europejskiej "Prawa, Równość i Obywatelstwo", w projekcie pn. "Rodzina i praca – to się opłaca!". Wyłączną odpowiedzialność za treść niniejszej strony ponosi autor. Komisja Europejska nie odpowiada za skutki związane z użyciem informacji zawartych na stronie. Informacje zawarte na niniejszej stronie internetowej niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko lub opinię Komisji Europejskiej.

logo-rip-stopka.jpg

Wykonanie Hostlab