Drukuj

To element naszej kultury

Atos SE (Societas Europaea) to międzynarodowy lider w branży usług informatycznych, zatrudniający 100 000 tys. pracowników w 72 krajach świata. W Polsce Atos ma siedziby w 7 miastach: Bydgoszczy, Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Toruniu, Łodzi i Krakowie. Firma zatrudnia w naszym kraju ponad 4 tys. osób, głównie inżynierów, informatyków i lingwistów.

W kulturę firmy Atos od początku była wpisana zdrowa równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym. W firmowych dokumentach zagadnienie to zaczęło się jednak pojawiać bardzo intensywnie od 2010 r., kiedy w firmie Atos został uruchomiony globalny program Wellbeing@Work.

Program dla generacji Y

Głównym celem strategicznego programu Wellbeing@Work jest tworzenie dobrego
i przyjaznego miejsca pracy. Program ma charakter globalny – obejmuje pracowników firmy na całym świecie, bez względu na zajmowane stanowisko czy szczebel w organizacji. Został wdrożony w dużej mierze z myślą o generacji Y, która wprost wyraża oczekiwania dotyczące równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Atos chce być atrakcyjnym pracodawcą dla tego pokolenia.

Od momentu inauguracji w 2010 r. program jest nieustannie rozwijany i wzbogacany o kolejne inicjatywy. – Work-life balance rozumiemy w naszej firmie jako równowagę pomiędzy karierą zawodową a życiem prywatnym, między innymi w takich obszarach jak: zdrowie, czas wolny, pasja, rodzina, przyjaciele i rozwój osobisty – wyjaśnia Patrycja Kublik, Head of Employer Branding CEE. – Wiele inicjatyw pojawia się na poziomie zespołów, czego efektem jest pewna różnorodność wdrożonych rozwiązań w poszczególnych lokalizacjach czy teamach.

Elementem oferty firmy Atos jest m.in. możliwość pracy zdalnej, która ułatwia pracownikom godzenie obowiązków zawodowych i prywatnych. Z prowadzonych w firmie badań wynika, że ludzie bardzo sobie cenią to rozwiązanie. Kolejnym udogodnieniem jest Atos Bus – autobus z Wi-Fi dowożący codziennie pracowników z Torunia do Bydgoszczy i z powrotem. – Pracownicy nie muszą zostawać w biurze po godzinach, mogą dokończyć pracę w drodze do domu albo korzystać z sieci w autobusie do celów prywatnych – dodaje Kublik.

Dla pasji i zdrowia

Atos stale promuje pasje pracowników. Na wsparcie mogą liczyć przede wszystkim grupy pracowników (np. zespoły muzyczne, drużyny sportowe, wolontariusze organizujący akcje charytatywne), firma pomaga im w organizowaniu koncertów, rozgrywek sportowych i innych oddolnych inicjatyw. W historii firmy odnotowano wiele grup nieformalnych (np. Atos Football Team, Atos Bikers Team czy Atos Sailing Team), firma pomogła też nakręcić teledysk zespołu Beta Band, gdzie aktorami są pracownicy Atos SE. Atos stymuluje pracowników do aktywności poza pracą – poprzez system MyBenefit dofinansowuje karnety sportowe, bilety do kina czy teatru. Pracownicy są także zachęcani do korzystania z narzędzi firmowych, takich jak tablice ogłoszeń czy wewnętrzne media społecznościowe do nawiązywania kontaktów, wymiany informacji innych niż biznesowe, organizowania wspólnych, prywatnych aktywności poza godzinami pracy. W 2010 r. firma przeprowadziła kampanię „Ludzie z pasją” pokazującą pracowników Atos w dwóch rolach: zawodowej i prywatnej. Druga kampania została zorganizowana w 2013 r.

Dbając o zdrowie pracowników i ich rodzin, Atos oferuje wszystkim zatrudnionym ubezpieczenie i prywatną opiekę medyczną. Pracownicy mają możliwość wykupienia podobnych pakietów dla swoich najbliższych. Każdy pracownik szkolony jest również z zasad udzielania pierwszej pomocy. Firma promuje zdrowy tryb życia. Przykładowo: od kilku lat w tzw. owocowe czwartki do biura dostarczane są świeże owoce, natomiast osoby dojeżdżające do pracy rowerami mają do dyspozycji stojaki na rowery oraz prysznice w biurze.

Istotnym elementem kultury Atos jest tworzenie przyjaznych warunków pracy. Firma zapewnia m.in. możliwość oderwania się na chwilę od obowiązków w tzw. chillout roomach. Te pomieszczenia wyposażone są w wygodne fotele oraz stół do ping-ponga, Kinect, dart czy stół do piłkarzyków.

Równowaga sprzyja efektywności

W dzisiejszym zabieganym świecie ludzie mają coraz mniej czasu na rozwój, dlatego Atos proponuje swoim pracownikom elastyczną ofertę szkoleniową, która pozwala dopasować tryb szkolenia do indywidualnych preferencji. W ofercie e-learningowej firmy jest ponad 10 tys. szkoleń, z których można korzystać bez ograniczeń w dogodnym dla siebie czasie.

Stworzono także aplikację umożliwiającą każdemu pracownikowi zbadanie poziomu swojego work-life balance. Jeśli równowaga między życiem zawodowym a prywatnym pracownika jest zaburzona, dostaje on informacje, na co powinien zwrócić uwagę, by ją odzyskać. Pracownicy mogą także korzystać z portalu Revitalized poświęconemu zdrowemu trybowi życia – portal pomaga zaplanować dietę oraz dobrać optymalny dla każdego zestaw ćwiczeń, a także zapoznać się z ciekawymi informacjami na temat zdrowego stylu życia. Dostęp do portalu mają również rodziny pracowników. Rozwiązania z obszaru work-life balance są promowane za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji: plakatów, tablic ogłoszeń, wewnętrznych i zewnętrznych narzędzi social media. Nowi pracownicy otrzymują informacje o tych rozwiązaniach już na etapie szkolenia wdrażającego.

Firma monitoruje poziom zadowolenia pracowników z proponowanych przez nią rozwiązań. Do prowadzonego co roku badania Great Place to Work dołączane są pytania dotyczące tego, jak pracownicy postrzegają poszczególne rozwiązania dostępne w ramach programu Wellbeing@Work.

Atos nie obawia się, że wspieranie work life balance pracowników wpłynie negatywnie na wyniki organizacji. – Prowadzone na świecie badania wskazują na odmienną tendencję: w zrównoważonym środowisku pracy, gdzie ludzie mają czas dla siebie, swojej rodziny i pasji, następuje wzrost produktywności – wyjaśnia Patrycja Kublik, Head of Employer Branding CEE. – W firmie Atos funkcjonują programy strategiczne. Jeden z nich poświęcony jest podnoszeniu efektywności operacyjnej, drugim jest Wellbeing@Work, który skupia się na ludziach, szczególnie z pokolenia Y, na ich potrzebach i oczekiwaniach. Firma przywiązuje taką samą wagę do obu aspektów, nieustająco dbając o zachowanie pomiędzy nimi zdrowej równowagi.

 

Sprawdź swój work-life balance

Poleć znajomemu

logo_ue.jpg

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Prawa, Równość i Obywatelstwo (2014-2020)

logo-rip-stopka.jpg
Wykonanie Hostlab