Wolontariat pracowniczy
Informacje
Wielkość firmy |
Każda Firma
|
Główny beneficjent |
Wszyscy Pracownicy
|
Koszty |
Niskie
Średnie
|
Charakter pracy |
Wszystkie Rodzaje Pracy
|
Co to jest?
Okazją do angażowania się pracowników w działania wykraczające poza ich pracę zawodową i podejmowania aktywności użytecznych społecznie jest funkcjonujący w wielu firmach wolontariat pracowniczy. Część pracodawców aktywnie wspiera swoich wolontariuszy, zapewniając im pomoc finansową i organizacyjną, promując wśród pracowników ideę zaangażowania społecznego oraz umożliwiając im podejmowanie działań na rzecz innych w czasie godzin pracy. Na wolontariat pracownika firmy przeznaczają zwykle od jednego do trzech dni w roku. Pracownik musi odpowiednio wcześniej złożyć wniosek do działu kadr o przyznanie takiego pełnopłatnego dnia wolnego.
Firmy prowadzące aktywną politykę społeczną i dysponujące odpowiednimi środkami finansowymi dają też pracownikom możliwość udziału w konkursach o granty, które przyznawane są wybranym, rekomendowanym przez pracowników organizacjom. Pojedynczy pracodawcy posiadają międzynarodowe programy wolontariatu, w ramach których polscy pracownicy mogą wyjechać do innego kraju i tam realizować się w działalności społecznej.
Główny beneficjent
Wszyscy pracownicy.
Korzyści
Dla pracodawcy | Dla pracownika |
---|---|
|
|
Charakter prowadzonej działalności, ewentualne ograniczenia
Wolontariat jest w Polsce głównie domeną firm dużych. Małe i średnie przedsiębiorstwa rzadziej podejmują podobne działania, głównie ze względu na obawę, że pracownicy będą zajmowali się wolontariatem w godzinach pracy oraz ze względu na ograniczenia finansowe. W praktyce jednak każda firma jest w stanie podjąć działania społeczne dostosowane do swoich możliwości. Firmy duże będą zakładały fundacje i realizowały konkursy na granty, a firmy małe i średnie incydentalnie wspierały działające na lokalnym rynku instytucje lub włączały się w ogólnopolskie akcje, takie jak „Szlachetna paczka”.
Koszty
- Koszt wynagrodzenia pracowników za czas, gdy pracują na rzecz innych – o ile firma daje im taką możliwość.
- Koszt pracy osób zaangażowanych w opracowanie i realizację programu wolontariatu – w firmach, w których działania te nie są podejmowane incydentalnie, ale przyjmują formę rozbudowanych programów.
- Jeśli podjęte przez firmę działanie jest realizowane poza jej siedzibą, pracodawca powinien pokryć koszty ubezpieczeń OC i NNW uczestników akcji oraz koszty dojazdu na miejsce i wyżywienia.
- Koszty materiałów wykorzystywany w działaniach społecznych – np. koszt farby i materiałów malarskich, jeśli akcja polega na odmalowaniu urządzeń na placu zabaw dla dzieci.
Rekomendacje
- Umożliwienie pracownikom zgłaszania pomysłów dotyczących instytucji, które firma powinna wesprzeć lub działań społecznych, które powinna podjąć.
- Informowanie wszystkich pracowników o efektach podjętych działań i prezentowanie na forum firmy sylwetek wolontariuszy.
Uwarunkowania prawne
- W polskim ustawodawstwie nie ma przepisów, które wprost mówiłyby o wolontariacie pracowniczym, należy zatem działać w oparciu o przepisy kodeksowe oraz o Ustawę z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw.